3 manieren om je werk leuker te maken

Maandagochtend. De wekker gaat. Het is weer zover, de werkweek begint. Je slaat het dekbed van je af, je voeten slepen over de grond terwijl je naar de badkamer loopt. 'Wie heeft besloten dat wij zeven dagen in de week moeten werken?' Een snelle hap en een goed bak koffie, en dan snel de auto in, want de tijd gaat al weer sneller dan je wilt. File. 'Nee, niet nu.' De linkerrijbaan gaat nog langzamer dan de rechter. Eenmaal aangekomen is er geen parkeerplaats te vinden. Dat wordt weer enkele straten verder parkeren. Lopen en zweten. Te laat. Je komt binnen en wie staat er al direct aan het einde van de hal? De irritante collega die met zijn vinger naar zijn horloge wijst. Hij zegt geen woord, maar zijn neerbuigendheid heeft geen woord nodig om je op de kast te jagen. Eindelijk achter je bureau. Rust. je kunt beginnen, maar tot overmaat van ramp: er is geen wi-fi. Wat nu?

Herken je iets in deze scenario van de maandagochtend? Dan is het hoog tijd om te kijken hoe je je werk wat leuker kunt maken. De beste remedie om van een vervelende baan af te komen is een andere baan te zoeken, maar die luxe hebben we niet altijd. Dat neemt niet weg dat het altijd de moeite waard is om iets te vinden waar jouw persoonlijkheid en vaardigheden het beste bij passen. Dat levert uiteindelijk het meeste plezier en voldoening op. Maar voor de rest van ons die moeten werken om te werken zijn er zeker wel manieren om er meer uit te halen. Wat zijn drie manieren om dat te doen? 

1. Neem de eerste 15 tot 30 min. om jezelf te inspireren
Wat spreekt je het meeste aan in de baan die je hebt? Is het met mensen bezig zijn, of juist niet? Is het de technische kant van het werk of juist de vormgeving/ design? Houd je van de stabiele omgeving of juist van de dynamiek? Wat het ook is, probeer het voor je zelf te definiëren. Zoek eens naar specifieke media die je in je interesseveld kunnen inspireren of het nou in fotografie is, in webdesign of in ondernemen. Er is altijd wel iets te vinden. Neem die tijd.  

2. Gebruik eens post-its om je taken te bepalen
Bij het scrummen wordt er vaak post-its gebruikt om de taken zo specifiek en kort mogelijk zichtbaar te krijgen. Het helpt echt om voor jezelf na te gaan wat er allemaal moet gebeuren op een dag en te bepalen of die taken ook echt haalbaar zijn. Ook de zogenoemde 'tussendoor-taken' van 'iemand even bellen of spreken' worden op deze manier inzichtelijk en behapbaar. Je kunt ze eventueel prioriteren en een tijdslimiet geven om jezelf nog meer op weg te helpen. Ben je goed bezig? Zet ze dan eens van 'to do' naar 'doing' en op 'done' wanneer het af is. Er niets leukers dan te zien wat je daadwerkelijk hebt gedaan op een dag.  

3. Durf werk te combineren met plezier
Het leven is meer dan werken, maar toch werken wij een groot deel van ons leven. Sterker nog, wij zien onze collega's vaak meer dan onze partner, gezin en familie. Wij zullen er dus iets van moeten maken. Het is een kunst om een balans te vinden tussen werk en plezier. Er is een tijd van lachen en een tijd van werken. Het mooiste is om beide te combineren, om bijvoorbeeld bij een vergadering een interactieve werkvorm te vinden of een energizer te plannen na de lunch. Een goede wandeling tussen twee vergaderingen kan ook erg positief uitwerken. Het is een natuurlijk moment om een persoonlijk gesprek met iemand aan te gaan. 

Hard werken is prima. Ga ervoor en stel doelen, maar leef ook een beetje. Dat betaalt zich op een of andere manier weer uit.